Sök:

Sökresultat:

12 Uppsatser om Simuleringsbaserad ruttoptimering - Sida 1 av 1

Effektiv datahantering för simuleringsbaserad ruttoptimering

Det här examensarbetet undersöker hur en databaslösning kan utformas för Simuleringsbaserad ruttoptimering. Då det finns få relaterade arbeten inom ämnet syftar detta arbete till att undersöka hur en lämplig databaslösning kan utformas och ge riktlinjer för detta. Databaslösningen innefattar både lagring av data samt åtkomst och hantering av data. Då simuleringsbaserad optimering ofta är avancerad innebär detta att en stor och komplex mängd data måste hanteras. Simulator och optimerare använder denna data under själva optimeringsprocessen, vilket ställer krav på effektivitet och snabb åtkomst. Arbetet är inriktat på ett praktiskt problem där sophantering av containrar simuleras och optimeras.

Effektivisering av simuleringsbaserad optimering utav flöden i distributionsnät

Simuleringsbaserad optimering är en bra metod för att optimera komplexa problem. Dock har simuleringsbaserad optimering en stor nackdel med att optimeringen kan ta orimligt lång tid. Därför är det intressant att studera olika effektiviseringstekniker för att snabba upp denna typ av optimering. I arbetet presenteras resultat från användning av en effektiviseringsteknik som använder en grov simulering som går fortare än en befintlig simulering. Effektiviseringstekniken har testats på en riktig fallstudie hos Posten AB.

GIS och logistik vid optimering av transporter inom Socialförvaltningen

Denna rapport behandlar ett examensarbete som genomförts på Luleå kommun. Socialförvaltningen på Luleå kommun ansvarar för leverans av mat och varor till personer som behöver hjälp med detta. Socialförvaltningen behöver ett verktyg med GIS- och logistikfunktioner för att planera och följa upp transporterna. Idag finns ingen befintlig utvärderingsmall som kan användas för att jämföra olika programvarors funktionalitet. Det vore önskvärt att en sådan generell mall fanns tillgänglig för att anpassas till den aktuella verksamheten när behov uppstår.

Vägval: kortast, snabbasteller hälsosammast : En försöksmodell i GIS för ruttoptimering och beräknad inhalation av luftföroreningar för cykelrutter

Cycling is one of the most sustainable transport modes available and it is widely promoted inmany urban areas. The health benefits from cycling has shown to be substantial, includingdecreased risks of diseases related to overweight and enhancing brain capacity. However, inurban areas cyclists can temporaly be exposed to high levels of air pollution, resulting inhealth risks as opposed to health benefits.The objective of this thesis is to develop a rasterbased test model in GIS that estimates theinhaled dose of air pollution for cyclists based on relative particle concentration in differenttransportation micro-environments. The method used is a least-cost path approach,calculating three different routes; shortest, fastest and least dose for four different trips withinSödermalm, Stockholm.The results show that the inhaled particle dose can be greatly reduced, 39% - 58% for three ofthe routes, by choosing the least dose route. One of the most interesting findings is thesubstantial increase of dose when high levels of particles are combined with uphill cycling.The conclusion for the thesis is that a raster-GIS model can be very useful for estimating doseof different air pollution particles and chemicals along cycling routes.

Ruttoptimering i en georefererad mikrospatial miljö : ett GIS visualiserat i 3D

Stadsmodeller i 3D är en allt mer bidragande faktor inom GIS och vinster i tid för räddningstjänst vid användandet av 3D-GIS har påvisats. Arbetet presenterat i rapporten behandlar nätverksanalyser i 2D och 3D och har utförts på uppdrag av Gävle kommun.  Uppgiften har utförts med två huvudsakliga mål. Det första målet var att jämföra processtiderna för Dijkstras sökalgoritm mellan nätverk (ett mindre baserat på förvaltningshuset i Gävle och ett överdimensionerat nätverk) i 3D och motsvarande nätverk i 2D, för att sedan avgöra skillnaden. Det andra målet var att utveckla en applikation som tillåter vägledning i 3D för besökare från reception till önskad anställd och få rutten visualiserad i en 3D-modell. Arbetet har i huvudsak genomförts med ESRI ArcGIS Desktop 10 och ArcGIS Engine 10 Developer Kit.

Ruttoptimering försophämtningsverksamhet : anpassning av systemarkitektur till ettruttplaneringssystem

Renhållningen är den avdelning inom Falu Energi & Vatten som ansvarar för tömning av allt hushållsavfall i Falu kommun. Renhållningen har infört ett nytt insamlingssystem för komposterbart avfall i papperspåse vilket krävde ett extra kärl, anpassat för ändamålet. Den stora mängden extra kärl innebar att personalen inte hann med att tömma allt avfall inom ordinarie arbetstid. En övergripande omdimensionering har gjorts av SWECO VIAK och SWECO Position. Examensarbetet syftar till att utreda förutsättningar för införande av system för ruttoptimering av sophämtning och även att ge förslag till hur positionering av hämtställen ska kunna genomföras.

Simuleringsbaserad material och produktionsstyrning

Gruppen Kvantitativ Logistik (KL) vid Linköpings Universitet har under en längre tid efterfrågat en simuleringsbaserad utbildningsmiljö där produktionsplanering kan upplevas i form av planering, omplanering och kapacitetsberäkningar. Denna utbildningsmiljö ska framförallt användas för att utbilda andra studenter inom produktionsplanering. Miljön ska bestå av ett användarinterface där all data om produktionen framgår, en simuleringsmodell som utgör själva fabriken samt en sammanhållande struktur som möjliggör styrning av de båda komponenterna. Dessutom skall ett antal scenarion skapas som skall ligga till grund för de lärandemoment som MPCW hanterar.Fyra fiktiva produktstruktur skapades, på så sätt att deras komplexitet och djup var tillfredsställande. Dessa strukturer ligger till grund för de MRP- och sedermera CRP-beräkningar som används för att styra de ursprungliga aktiviteterna.Resultatet av examensarbetet är ett verktyg som kan användas för att simulera produktionsplaneringsarbete. Verktyget består av två huvuddelar, den ena är ett GUI (Graphical User Interface) i Excel som kallas för MPCW (Material Planning and Control Workbench) och en simuleringsmodell.

Flödessimulering och simuleringsbaserad optimering för bristidentifiering och förbättring av bearbetningslinje : Genom data-analys, modellering och flermålsoptimering

Syftet med detta examensarbete var att ta reda på var skogsägare står i tanken på att bedriva hyggesfritt skogsbruk på sin fastighet samt vad skogsbolagen har för åsikter om hyggesfritt skogsbruk. Studien bygger på en enkätundersökning riktad till 25 privata skogsägare och en intervjuundersökning riktad till fyra skogsbolag i södra Kronobergs län. Av intervjuerna framkom att skogsbolagen betraktar hyggesfritt skogsbruk som ett sämre alternativ än trakthyggesbruk, men att de tror att hyggesfritt skogsbruk kommer att användas mer i framtiden än vad det görs idag, antagligen på sämre marker eller på NS-bestånd. Genom enkäten framkom det att 52 % av de privataskogsägarna var intresserade av och nyfikna på hyggesfritt skogsbruk samt ävenvilliga att testa det på en liten del av sin mark. Av blädning, Naturkulturmetoden och Naturnära skötsel/Lübeckmetoden, var blädning den metod som var den mestintressanta enligt respondenterna..

Uppskattning av produktionstidsspann och kapacitet : En simuleringsbaserad studie för att uppskatta satsstorlekars påverkan på ett produktionsflödes kapacitet

Måleriet Chassi på Scania CV AB i Södertälje är en stödenhet som producerar kundanpassade artiklar till huvudproduktionslinan. Efterfrågan på dessa artiklar har varit och är högre än Måleriet Chassis kapacitet. Detta har lett till att lastbilar som skulle producerats vid anläggningen i Södertälje har producerats på andra fabriker inom Scania koncernen. Därför önskar ledande personal på Måleriet Chassi att öka kapaciteten utan några större investeringar. Således har detta examensarbete fokuserat på att identifiera ett förbättringsförslag som ökar kapaciteten.För att lyckas öka kapaciteten har fokus legat på att identifiera bättre regler för bestämmande av satsstorlekar.

Flermålsoptimering och analys av produktionslinje samt identifiering av förbättringsmål

Volvo Powertrain vill på grund av ökad efterfrågan öka produktionstakten av 13 liters cylinderhuvuden. Bearbetningen är uppdelad i produktionslinjer som består av grupper med CNC-maskiner som betjänas av en portalrobot i ett enstycksflöde. Målet för produktionstakten i grovdel 2 har satts till 33 cylinderhuvuden per timma. Volvo Powertrain har också genom sitt produktionsuppföljningssystem, Duga identifierat maskinernas tidsförlust för väntan på portalroboten som en signifikant del av den planerade produktionstiden.Syftet med detta arbete är dels att genom simulering analysera och fastställa om maskinernas tidsförluster för väntan på portalroboten stämmer med verkligheten, dels att genom simuleringsbaserad optimering hitta realistiska förbättringsförslag för att uppnå uppsatt mål för produktionstakten. Arbetet behandlar inte de ekonomiska konsekvenserna med föreslagna åtgärder, kvalitetsbrister eller bemanning vid produktionslinjen.För att svara på frågan om maskinernas tidsförluster på grund av väntan på portalrobot gjordes först en simuleringsmodell över en produktionscell.

Ruttplanering : Retursystem för pantade PET-flaskor och aluminiumburkar

This report is the final part within our education, Industrial Organization and Economy focusing on Logistics and Management at Jönköping School of Engineering. The aim with this report is to coordinate recycle drives for deposited aluminum-cans and bottles collected from grocery stores within Jönköping county and locality.In the present situation both aluminum cans and bottles filled with drinks are distributed to the grocery stores by the brewery?s own distributers. At the same time as they supply the drinks they also discharge the grocery stores units with restored aluminumcans and bottles. To make it easier for the grocery stores to handle the goods in the future, all distribution of drinks ought to be directly delivered to the grocery stores own separate central warehouse.

Analys av Servera R&S AB:s distribution i Stockholm

Inom grossistbranschen associeras distributionen med svårigheter så som många kunder, små godsvolymer per kund och krav på korta ledtider. Många kunder kräver dessutom leveranser inom vissa tidsfönster. Dessa faktorer ställer höga krav på logistiken och skapar behov om hög leveransservice.Inom transportbranschen råder idag generellt en relativt låg datormognad. Sedan tidigare finns avancerade digitala informationssystem tillgängliga för inköp, ordermottagning och lagerkontroll. Utvecklingen går dock mot att även logistik- och transportavdelningarna i större utsträckning börjar använda sig av mer avancerade transporttekniska hjälpmedel.